AL4 DPO Tork Konvertör Tamiri

Tork Konvektörü Nedir?

Tork motorun dönme gücünü, konvektör kelimesi ise “dönüştürme” yi ifade eder. Tork konvektörü motor ile şanzıman arasında bulunan ve motor gücünü şanzımana aktaran parçadır.

Tork impeller, türbin, kapak ve statör adı verilen parçalardan oluşur. İmpellerde dış kapak içinde sabitlenmiş ince kanatçıklı bir pervane bulunur ve motor döndükçe bu da dönmeye devam eder. Takribi olarak tork konvertörünün yaklaşık yüzde ellidini bu parça oluşturmaktadır. İmpellerin devamlı dönmesi neticesinde şanzıman yağı da hep hareket halinde olur.

Türbin de bir çeşit pervane olup hareketini impellerin oluşturduğu şanzıman yağı sirkülasyonu sayesinde sağlar ve hareketini şanzımana aktarır. Netice olarak motor çalışınca impeller döner, impeller çalışınca da türbin döner.

Statör denilen parça tork konvektörünün beyni sayılır. Bu parçanın statorün yönlü kanatları sistem içindeki şanzıman yağının akışını dıştan içe doğru değiştirerek verimi yükseltir ve ana amacı torku katlamaktır. Stator olmasaydı motor torku belli bir süre 2-2.5 kata kadar daha yüksek bir şekilde şanzımana aktarılamazdı ve tork konvertörü yerine karşımızda aldığı hareketi doğrudan aktaran hidrolik bir kaplin olurdu. Yani tork konvertörü içindeki konverter ifadesini sağlayan parça statordür ve türbin döndükçe stator de tek taraflı olarak döner.

Otomatik Şanzıman Tork Konvertörü Arızası Belirtileri

Sürücülerin bazı şikayetlere dayanarak bunların otomatik şanzıman tork konvertörü arızası belirtileri olduğunu düşünmesi için daha önceden bu işlerle profesyonel olarak uğraşmış olması gerekir.

Bu nedenle bu tür arızalar sıradan tamir servisleri tarafından bile karıştırılabilmekte, tamiri için ise işini bilen bir usta gerekmektedir.