Tork Konvertörü Nasıl Çalışır?

Tork Konvertörünün Görevleri

Tork konvertörü nasıl çalışır? Torkk konvertörü, bir pervanenin diğer pervane kanatlarına hava çarptırarak döndürmesi prensibi ile çalışır. Tek fark hava yerine yağ kullanılmasıdır.

tork konvertoru nedir

Tork konvertörün görevleri şunlardır:
1-Motordan aldığı hareketi şanzımana iletmek,
2-Motor tarafından üretilen momenti (torku) artırmak,
3-Motor ve güç aktarma organlarında meydana gelen burulma ve titreşimleri sönümlemek,
4-Otomatik şanzıman yağ pompasına hareket vermek.

Tork konvertörü nasıl çalışır

Tork Konvertör Ana Parçaları

Pompa
Pompa motor krank miline veya volana bağlıdır. Motordan aldığı hareket ile dönmeye başlayan pompa, torkkonvertör içerisinde bulunan yağı hareketlendirir. Yağın hareketlenmesiyle oluşan santrifüj kuvveti türbine kanatçıklarına çarparak, türbinin hareketlenmesini sağlar.

Türbin
Pompa çarkının göndermiş olduğu yağ kuvvetiyle etkisiyle döndürülür.

Rotor (Statör)
Tek yönlü kavrama üzerinden gövdeye bağlıdır. Türbinden gelen yağın yönünü pompaya dönüş yönünde ileterek, pompaya karşı bir direnç oluşmasını engelleyerek tork artışı sağlar.

Kavrama (Lock-up Clutch)

Konvertörlerin türbün kısmının altında yer alan bu kavrama, tork konvertör selenoidinden gelen yağı arkasına alarak köprüleme yapar ve türbünü statöre doğru iterek birleşmelerini sağlar. Bu noktadan sonra türbin ve statör tek bir parçaymış gibi birlikte hareket etmeye başlarlar.

Tork Konventörü tamiri hizmetimiz İstanbul, Ankara ve İzmir‘deki Atco bölge müdürlüklerinde kendi servislerimizce garantili olarak yapılmaktadır.

Tork Konvertör Çalışma Prensibi

Otomobil kullanıcılarının hissedebildiği 2 tork konvertör çalışma döngüsü bulunmaktadır. Bunların ilki aracın kalkış hareket hali, veya rampada zorlanma halidir. Bu durumlarda sürtünme en üst düzeyde olacağı için şanzımanın ve tekerleklerin maksimum torka ihtiyacı olacaktır. Dolayısı ile tork konvertör devrede olup motordan gelen torku arttırmalıdır. Bu durumda impeller yüksek hızda dönerek yağı türbüne aktaracaktır. Türbünün içerisinden geçen yağ statörden geri dönerek tekrardan impellera çarpacak ve impeller biraz daha hızlı dönecektir. Impellera göre daha düşük hızda dönen türbün torkun artarak şanzımana aktarımını sağlayacaktır.

Mekanik Konvertör Köprülemesi Nedir?

İkinci çalışma döngüsü aracın hızlandıktan sonra sabit hızda gitmesi, sürtünme kayıplarının azalması durumunda gerçekleşir. Bu esnada tork konvertör selenoidi lock-up clutcha yağ göndererek, kavramanın şişmesine ve statör ve türbünün birlikte dönmesine neden olacaktır. Bu durumda “mekanik konvertör köprülemesi” dediğimiz şey olacak, impeller, türbün ve statör birlikte dönmeye başlayacaklardır. Dolayısı ile artık motor hızı ve şanzıman giriş hızı eşit, tork iletimi ise mevcut değildir.

Tork Konvertörü Tamiri

Tork konvertörü tamiri için Atco bölge servislerimiz ile irtibata geçebilirsiniz:

Atco Otomatik Şanzıman Servisi – İstanbul Kartal: 02163659500 / 05522901567
Atco Otomatik Şanzıman Servisi – İstanbul Levent: 02123253725 / 05330907188
Atco Otomatik Şanzıman Servisi Ankara: 03122781390 / 05522861598
Atco Otomatik Şanzıman Servisi İzmir: 02325045106 / 05522791288

15 thoughts on “Tork Konvertörü Nasıl Çalışır?

  1. Adem okten
    Adem okten / Cevapla 28 Haziran 2019 at 03:05

    Kia megantis türbin arızalı geri kaçırıyor tamiri ne kadar tutar göndersem kargoyla yaparmısınız tamirini aydın söke 5322072773

  2. Burhanettin Özkan
    Burhanettin Özkan / Cevapla 15 Temmuz 2019 at 19:39

    Merhaba aracım 2007 model ford focus 1.6 tdcı griptiniz cvt şanzıman türbin arızası var araba ilk çalıştığında irklime gibi hareketler yapıyo ve ayrıca gaza basınca ıslık gibi ses geliyo şanzımandan türbin tamirini kaça yaparsınız?

    • AtcoAdmin
      AtcoAdmin / Cevapla 17 Temmuz 2019 at 21:48

      Burhan bey, tork konvertör tamir fiyatımız sadece konvertör bize geldiğinde 1.000 TL’dir.

  3. şükrü altın
    şükrü altın / Cevapla 2 Eylül 2019 at 00:28

    Merhabalar aracım 2012 1,5 crd hundai era otomatik vites motor arıza ışığı yandı otomatik şanjuman ustasına götürdüm türbün temizlenmesi gerekiyor dedi yaptırdım tekrar yandı tekrar götürecem ama arıza ne olabilir

    • AtcoAdmin
      AtcoAdmin / Cevapla 9 Eylül 2019 at 14:20

      Şükrü Bey, türbün temizlenmesi diye bir işlem maalesef bulunmamaktadır. Türbün revizyonu mu yaptırdınız acaba? Aracınızın şanzımanı söküldü mü bu işlem için?

  4. şükrü altın
    şükrü altın / Cevapla 9 Eylül 2019 at 22:33

    evet Türbün revizyonu yapıldı şanjuman söküldü enson olarak bilgisayara bağlattığımda P0741 tork konvektör kavranması devresi performansı veya kapalı konumda pending takılı diye bir hata veriyor

  5. Uğur
    Uğur / Cevapla 22 Eylül 2019 at 18:29

    Merhaba
    2006 Freelander1 aracım var 3 aydır kullanıyorum.
    Aracı durdurup park için P’ye alırken, park halindeki araçta vitesi P’den çıkartırken sertlik var.
    Bazen hafif ‘tak’ diye sesli geçiş oluyor. Sebebi ve çaresi ne olabilir ?

  6. İsmail
    İsmail / Cevapla 30 Ekim 2019 at 06:43

    Merhaba benim opel astra f 98 otomatik geçen radyatör ve fan müşürü değiştim müşür kablosu motora dayanıp erimişti hareket halinde araba stop etti elektrikçi aradım kısa devre yapmış dedi 32 volt sigortası atmıştı değiştik düzeldi 2 gün sonra arabayı çalıştıdım markette stop ettim araba çalışmadı motor arıza lambası yanıp söndü kaputu açtım sigortaları kontrol ettim birşey yoktu çalıştı ancak kalkış ağır oldu ve otomatik vites değiştirmiyor arıza nedir acaba

  7. Tarık Kalcı
    Tarık Kalcı / Cevapla 19 Eylül 2020 at 00:02

    Merhaba 315.000 km de 2004 model mondeo 2.0 tdci otomatik aracım var 2 den 3 e geçerken araç tam tabiri bilmiyorum ama sanki kaçırıyor gibi geç kavrıyor. Ankaradan yazıyorum burada bir temsilciliğiniz var mıdır. Ne yapabilirim.

    • AtcoAdmin
      AtcoAdmin / Cevapla 6 Şubat 2022 at 23:41

      Tarık Bey, Ankara şubemiz Ocak 2021’den beri Şaşmaz’da otomatik şanzıman tamiri üzerine hizmet vermektedir.

  8. CİHAN MENEMENLİOĞLU
    CİHAN MENEMENLİOĞLU / Cevapla 7 Ocak 2022 at 12:08

    Merhabalar. Aracım BMW 520i F10 benzinli 145.000 km’de. Arıza kodu yok. Ancak motor sıcakken,
    yavaşlayıp da 20km hızda vites küçültme yapar yapmaz gaza basarsam sert bir hareketle hızlanmaya başlıyor. Tek bir hareket. Acaba lock up clutch mı devreye giriyor? Sürücüler dikkat ederse bu lock up clutch’ın devreye girdiğini ya da çıktığını anlar mı? Teşekkürler.

    • CİHAN MENEMENLİOĞLU
      CİHAN MENEMENLİOĞLU / Cevapla 1 Şubat 2022 at 15:42

      bir yorumunuz var mıdır?

      • AtcoAdmin
        AtcoAdmin / Cevapla 6 Şubat 2022 at 23:40

        Merhaba, lock-up clutch tam olarak devreye girmesi için aracın güç istememesi gerekir. Burada insanlara ters gelen bir anlatım mevcuttur. Normal koşullar altında tork konvertör selenoidi açmadığı zaman yağ konvertörün pervaneleri arasında kaydırma yaparak motora giden tork gücünü arttırır. Kalkışlarda vb bu devrededir. Ne zaman selenoid açılır, tork konvertörü motor hızında dönmeye başlar, o anda aracın artın sürtünmeyle işinin olmaması, genelde sabit devirde ve yüksek hızda gitmesi gerekir. Yani tork konvertör lockup yaptığında aslında motordan şanzımana giden tork azalır, hız artar.
        Yeni nesil şanzımanlarda, aracın kullanım koşulları, yağ sıcaklığı, sürücünün gaz talebi, aracın yük durumu, motor devri, şanzıman yağ basıncı vb gibi bir sürü etken ile tork konvertörü bahsettiğimiz lockup işlemini belirli oranlarda yapmaktadır. Bunun ne kadar olduğunu ancak cihaz ile canlı değerleri (slip ratio veya motor çıkış devri/tork devri veya şanzıman giriş devri) izleyerek görebilirsiniz.

  9. Kemal
    Kemal / Cevapla 7 Mayıs 2022 at 01:29

    Astra K 2019 Tork Konventörlü aracım var. Araç 130 bin km de. Hiç şanzıman yağı değişmedi. Şans imanda bir sorunum yok ama yağ değişimi yapmak istiyorum. Yağı kendim getirmek istiyorum. Değişim ücreti ne kadar acaba?

    • AtcoAdmin
      AtcoAdmin / Cevapla 16 Mayıs 2022 at 02:57

      250 TL işçilik ücretimiz bulunmaktadır. Fakat eğer bizim kullandığımız marka yağ getirmiyorsanız, makine ile değişim yapamamaktayız.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.