Tork Konvertörü Nasıl Çalışır?

Tork Konvertörünün Görevleri

Tork konvertör, bir pervanenin diğer pervane kanatlarına hava çarptırarak döndürmesi prensibi ile çalışır. Tek fark hava yerine yağ kullanılmasıdır.

tork konvertoru nedir

Tork konvertörün görevleri şunlardır:
1-Motordan aldığı hareketi şanzımana iletmek,
2-Motor tarafından üretilen momenti (torku) artırmak,
3-Motor ve güç aktarma organlarında meydana gelen burulma ve titreşimleri sönümlemek,
4-Otomatik şanzıman yağ pompasına hareket vermek.

Tork konvertor parcalari turbun ici

Tork Konvertör Ana Parçaları

Pompa
Pompa motor krank miline veya volana bağlıdır. Motordan aldığı hareket ile dönmeye başlayan pompa, torkkonvertör içerisinde bulunan yağı hareketlendirir. Yağın hareketlenmesiyle oluşan santrifüj kuvveti türbine kanatçıklarına çarparak, türbinin hareketlenmesini sağlar.

Türbin
Pompa çarkının göndermiş olduğu yağ kuvvetiyle etkisiyle döndürülür.

Rotor (Statör)
Tek yönlü kavrama üzerinden gövdeye bağlıdır. Türbinden gelen yağın yönünü pompaya dönüş yönünde ileterek, pompaya karşı bir direnç oluşmasını engelleyerek tork artışı sağlar.

Kavrama (Lock-up Clutch)

Konvertörlerin türbün kısmının altında yer alan bu kavrama, tork konvertör selenoidinden gelen yağı arkasına alarak köprüleme yapar ve türbünü statöre doğru iterek birleşmelerini sağlar. Bu noktadan sonra türbin ve statör tek bir parçaymış gibi birlikte hareket etmeye başlarlar.

Tork Konventörü tamiri hizmetimiz İstanbul, Ankara ve İzmir‘deki Atco bölge müdürlüklerinde kendi servislerimizce garantili olarak yapılmaktadır.

Tork Konvertör Çalışma Prensibi

Otomobil kullanıcılarının hissedebildiği 2 tork konvertör çalışma döngüsü bulunmaktadır. Bunların ilki aracın kalkış hareket hali, veya rampada zorlanma halidir. Bu durumlarda sürtünme en üst düzeyde olacağı için şanzımanın ve tekerleklerin maksimum torka ihtiyacı olacaktır. Dolayısı ile tork konvertör devrede olup motordan gelen torku arttırmalıdır. Bu durumda impeller yüksek hızda dönerek yağı türbüne aktaracaktır. Türbünün içerisinden geçen yağ statörden geri dönerek tekrardan impellera çarpacak ve impeller biraz daha hızlı dönecektir. Impellera göre daha düşük hızda dönen türbün torkun artarak şanzımana aktarımını sağlayacaktır.

Mekanik Konvertör Köprülemesi Nedir?

İkinci çalışma döngüsü aracın hızlandıktan sonra sabit hızda gitmesi, sürtünme kayıplarının azalması durumunda gerçekleşir. Bu esnada tork konvertör selenoidi lock-up clutcha yağ göndererek, kavramanın şişmesine ve statör ve türbünün birlikte dönmesine neden olacaktır. Bu durumda “mekanik konvertör köprülemesi” dediğimiz şey olacak, impeller, türbün ve statör birlikte dönmeye başlayacaklardır. Dolayısı ile artık motor hızı ve şanzıman giriş hızı eşit, tork iletimi ise mevcut değildir.

9 thoughts on “Tork Konvertörü Nasıl Çalışır?

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.